ТИЖДЕНЬ ФІЗИКИ “ФІЗИКА НАВКОЛО НАС”


Завдання тижня – поглибити знання учнів, мобілізувати їх на активне вивчення фізики. Виховувати учнів дисциплінованість, вміння підпорядковувати особисті інтереси колективу, почуття обов’язку відповідальності за доручену справу.
Друже - ліцеїсте, пильнуй на уроках, фізику вчи - не буде мороки. Фізику знати потрібно весь час, фізика довкола нас. Фізика на вулиці, фізика удома, коли ти вмикаєш магнітофона, коли ти дивишся у телевізор, коли ти граєш в комп'ютерні ігри. Фізику вчити потрібно  весь час, фізика - навколо нас.
План тижня.
I.             день
1.      Конкурс на кращу фізичну газету під девізом «Фізика у нашому житті».
II.             день.
       1.Відкритий урок «Фотоефект. Застосування фотоефекту ». Інтерактивні методи навчання.
                     2.Конференція. «Явища випаровування і конденсація у повсякденному житті».
III.              день.
1.      Фізичний аукціон для учнів І курсу. Тема: «Електродинаміка.
2.Виставка. «Конструкції космічних апаратів».
IV. день.
1.      Усний журнал. Фізика дивовижного.
2.      Вікторина. «Коливання і хвилі».
V.                 день.
1.      Нагородження переможців.
2.      Фізичний КВК.

    І день.

           Тема 1. Вимірювальні прилади.
             Лінійка, ручка, сантиметр, циркуль.
             Вага, годинник, лічильник електричної енергії.

Ложки, вилки, ніж, яйце різка, хліборізка, м'ясорубка, соковижималка, ножиці, вози, фужери.

Тема 3.Механіка рідин і газів
Чайники, кофейники, піпетки авторучки,, шприц, водопровід.
Полум'я, сірники, керосинової лампи, свічки. Термометри, сковорідки, утюги, каструлі, термос, газова плита, холодильник.
 Тема 5. Електричний струм та його властивості.
Електричні лампи, паяльник, утюг, чайник, камін, пилосос, електробритва, швейна машина, телефон, магнітофон, радіоприймач, телевізор, комп'ютер.
  Тема 6. Звукові явища.
Гітара, скрипка, піаніно.
  Тема 7. Оптика.
Окуляри, фотоапарад, лупа, дзеркала.

                                                     II день.
1.Відкритий урок «Фотоефект. Застосування фотоефекту ». Інтерактивні методи навчання.      2.Конференція.  «Явища випаровування і конденсація у повсякденному житті».
Виступ «вченого агронома»
Зернові культури витрачають на випаровування за літо на одну рослину приблизно 1,5 — 2 л, а все пшеничне поле площею 1 га 300 — 400 т води. Правильний і своєчасний обробіток ґрунту зменшує випаровування на 25 — ЗО %. На стільки ж зменшується випаровування вологи з ґрунту при наявності лісозахисних смуг.
На явищі випаровування ґрунтується сушіння скошеної трави, збір зернових, сушіння зерна. Для цього використовують зерноочисні сушильні комплекси КЗС-10Ш, КЗС-2Б та інші.
Виступ представників  фізичної лабораторії для сільського господарства:
-                            пропонуємо пару, яка утворюється в спеціальних котлах, під тиском 1,2 атм. надсилати в запарні чани. Тут вона, конденсуючись, буде віддавати ту кількість теплоти, яка пішла на її утворення. Цю енергію можна використовувати для теплової обробки кормів, пастеризації молока, опалення тваринницьких ферм;
-                               пропонуємо нову просту технологію сушіння трави. На металеву ґратчасту ферму складають прив'ялену траву. Потужний відцентровий вентилятор проганяє вздовж ферми потік повітря. Коли перший шар сіна просушиться, на нього накладають нові. Стіг сіна масою 150 тонн висушується за 3 — 4 доби. Собівартість такого сіна менша, ніж за старої технології, і воно значно поживніше.
Для транспорту:
-                            з резервуара темного кольору місткістю 5-10 кубічних метрів за рік може випаруватись більше 200 кг пального. Для зменшення його втрат пропонуємо резервуари фарбувати в світлий колір.
Для медицини:
-                            пропонуємо явище швидкого охолодження при випаровуванні деяких рідин використовувати при нескладних хірургічних операціях для місцевого знеболювання.
Для металургії:
-                               пропонуємо в гарячих цехах робочі місця робітників обдувати потоком повітря, спрямованого згори вниз. Внаслідок цього прискорюється випаровування поту з поверхні шкіри, що сприяє охолодженню організму;
-                            пропонуємо для охолодження стінок доменних печей подавати рідину під великим тиском у проміжок між подвійними стінками домни. Ця рідина, проникаючи крізь найдрібніші пори у зовнішній стінці, випаровується на її поверхні та охолоджує її.
Виступ учня
Ми дмухаємо на гарячий чай, щоб прискорити випаровування та охолодження. Ми терпимо від холоду у мокрому одязі головним чином через те, що під час його висихання теплота випаровування віддається нашою шкірою. Але наш організм захищається від перегрівання, виділяючи вологу на поверхні шкіри у вигляді поту. Щоб визначити напрям дуже слабкого вітру, жителі степів занурюють руку у воду та підносять її догори: легенький холодок, який відчувається з одного боку вологої руки, вказує напрям руху повітряного потоку. Щоб захистити продукти від псування в спеку, їх іноді покривають вологою тканиною. У північних країнах при сильних морозах часто змазують обличчя жиром для зменшення випаровування з поверхні шкіри і, отже, зменшення її охолодження. Для швидшого охолодження дуже розігрітих тіл звичайно застосовують воду як найдешевшу рідину, яка до того забирає дуже багато тепла при випаровуванні. Вода широко використовується для гасіння пожеж, де крім цілей зниження температури нижче температури горіння, вода і її пара служать для утруднення доступу кисню до вогнищ полум'я. Навпаки, теплота, що виділяється при конденсації пари, часто використовується для обігрівання та опалення.
Про роль випаровування та конденсацї в природі нам розкажуть «вчені- природознавці».
              Виступ «вченого- природознавця».
Процеси випаровування і конденсації мають велике значення в регулюванні клімату, сприяють кругообігу та зміні штучних водоймищ.
Всього з поверхні Землі за рік випаровується в середньому 518600 кубічних кілометрів води. Цієї кількості води достатньо, щоб покрити всю поверхню земної кулі шаром більшим, ніж є. На протязі року стільки ж випадає опадів. Але ми не лише спостерігаємо ці процеси, вміємо і керувати ними. Наприклад, знаючи, що на півдні часті зими без снігу, за допомогою літаків у хмари висіваються спеціальні речовини. Вони стають центрами конденсації, на яких утворюються краплини. За дві доби роботи літаків 150000 га ланів Софіївського та Криворізького районів Дніпропетровської області були вкриті шаром снігу товщиною 3 см.
Виступ «вченого-біолога»
З випаровуванням води пов'язані процеси живлення рослин, а отже, їх ріст та розвиток. На різних фазах розвитку рослина витрачає різну масу води з ґрунту. Із збільшенням листкової поверхні рослин грунт все більше закривається від сонячних променів, менше нагрівається та менше випаровує вологи, але зростає витрата води на випаровування листя. Різні рослини за вегетаційний період витрачають на це різну масу води. Наприклад, одна рослина соняшника за літо витрачає 100—150 л, одна стеблина кукурудзи — 150 л. Кількість теплоти, що витрачає рослина цих культур на випаровування, відповідає кількості теплоти, що виділяється при згоранні 16,7 — 25,1 кг кам'яного вугілля.
Виступ представника «Хімічної лабораторії»
Для транспорту:
-                            водій автомобіля повинен знати, що ККД двигуна залежить від якості бензину. Через невміле зберігання та перевезення з бензину випаровуються його найцінніші висококалорійні складові частини. Пропонуємо слідкувати за герметичністю швів цистерн та кришок. Адже, за рейс, якщо цистерна має негерметичні шви, випаровується 2-10 кг пального, якщо негерметична кришка - випаровується за рік приблизно 2,5 т нафтопродуктів;
-                           для приготування електроліту, що використовується в акумуляторах на автомобілях, самохідних комбайнах, пропонуємо використовувати дистильовану воду, процес отримання якої побудований на пароутворенні та конденсації водяної пари.
Для переробної промисловості:
-                                   пропонуємо для отримання бензину, гасу, мазуту, солярки використовувати перегонку нафти.
Для побутової техніки:
-                                 пропонуємо для добування льоду у холодильних установках використовувати рідкий аміак та фреон, що, випаровуючись, охолоджують агрегат


1.Фізичний аукціон для учнів І курсу.
2.Виставка. «Конструкції космічних апаратів»

        Спонсори, які допомогли з предметами (лотами) для розігрівання»
        Ними виявилися: їдальня, бібліотека, фізкабінет, «Окремі зацікавлені особи» (учні).
        На початку зачитати значення слова «аукціон».
Розказати про його правила і показати на прикладі одного з предметів, як розігрується лотами його виграє той, хто останнім назве властивості даного предмета (з точки зору фізики). Це може бути густина, пружні властивості, температура плавлення (кипіння), електричні властивості, одиниці вимірювання фізичної величини закони.
Предмети для розіграшу: мило, зубна паста, щіточка, пластилін, цукерки - людяними, зошит, лінійка, олівець, гумова кулька, сірники, булочка в пакеті, електрична лампочка, компас, гребінець, свисток, свічка, одеколон.
Усі предмети виставити по крузі, черга на них вибиралась розкручуванням дуги. Розіграти також «чорний ящик», (у нього покласти книгу, або яблуко). Про предмет, який там там лежав «завуальовано». «Якщо розрізати його, щоразу беручи одержану половину то через 80 разів можна добратися до однієї молекули». (Це про яблука).
На аукціоні використовують: магнітофон, записи музики  Р. Паулюса «Делу время» і «Гіподинамія», піднос і дерев'яний молоточок, дзиґа з прикріпленою до неї стрілкою, модель пружних деформацій.
1)         вступне слово викладача, представлення ведучих.
2)         пояснення (на прикладі) правил аукціонна.
3)         повторення основних питань пройденого нашого курсу.
4)         розпродаж перших восьми речей.
5)         музикальна пауза.
6)         продовження розпродажу.
7)         музикальна пауза.
8)         підведення підсумків.
За демонстраційним столом сидять 2 ведучих в костюмах. На другому столі, розкладаються всі предмети, які продаються. Ними керує ведучий.
Звучить легка музика.
Учитель задає запитання:
1)         3 чого складаються всі речовини?
2)         Які основні положення молекулярно - кінетичної теорії?
3)         Чим відрізняється будова твердих тіл, рідин і газів один від одного?
Потім пояснює правила аукціону: для того щоб «викупити» річ, необхідно
знайти зв'язок між нею і фізикою. Ви по черзі повинні назвати фізичні властивості, стан і інші особливості речей, а ведучий буде після кожної відповіді рахувати до трьох. Якщо до рахунку «три» і удару гонку нової відповіді не поступить, річ рахується проданою і її отримує той, хто назвав останню властивість або особливість якщо зв'язок речі з фізикою не буде знайдена вона залишається ведучим.
Черговість продажі речей визначається за допомогою дуги. Її стрілка після зупинки вказує, яка річ підлягає продажі. Ведучі роблять доповнення, називаючи ті властивості які не вказані.
Відповіді:
1)     це аморфне тіло.
2)        під час додавання його у воду, зменшується коефіцієнт поверхневого натягу води.
3)        мильний розчин помякшує жирні і забруднені поверхні.

             Продається зубний порошок і зубна щітка.

1)        ворс щітки повинен володіти пружними властивостями, так він постійно піддається деформації згину.
2)        ручка щітки - тверде тіло.
3)        завдяки силам поверхневого натягу і змочування,  порошок тримається на щітці.
4)        порошки різного сорту відрізняються за запахом, ми це відчуваємо завдяки дифузії.
5)        під час чищення зубів має місце рух тіл відносно один до одного.
6)        в процесі чистки велику роль відіграє тертя.
7)        завдяки дифузії речовини з пасти проникають всередину зубів і виявляють на них позитивну дію.


1)        булочка - тверде пористе тіло.
2)        володіє пружними властивостями.
3)        при випаровуванні із неї рідини - черствіє.
4)        щоб уникнути черствіння, покладітьвиріб в поліетиленовий пакет.
5)        в мішку відбуваються процеси випаровування і конденсації.
6)        якщо мішок помістити в холодильник, то під час зниження температури, інтенсивність випаровування зменшується.


IV день.

         Фізика дивовижного.
На «сторінках» журналу учні розповіли про те, що:
1-  а   сторінка «Що у світі найбільше?»
2-  а сторінка «Що у світі найдужче?»  
3-  а   сторінка «Що у світі найшвидше?»
4-  а   сторінка «Що у світі найменше?»
5-  а   сторінка «Що у світі найміцніше і найтвердіше?»
       2.Вікторина «Коливання і хвилі».  
1.Чому утворений звук  часом зникає?
2.Чому прислуховуючись до віддаленого шуму, мимоволі відкривають роти?
3. Маятник вільно коливається. Чи змінюється натяг нитки?
4.Чому радіоприймач О. Попова називається «грозовідводом»?
5.Визначити площу стола за допомогою нитки, тягарця і секундоміра?
                                                         
                                                                                      V день
Фізичний КВК
Команда хлопців «ОРІОН». Команда дівчат «КАССІОНЕЯ».
Капітани розповідають про назви команд:
«ОРІОН», Наша команда наз. «Оріон». Назвали ми її на честь сузір'я Оріона, найяскравішого серед сузір'їв зоряного неба. Воно є його окрасою. Три яскраві зорі, розміщені поряд, утворюють пояс Оріона. А наші прадіди назвали їх косарями, бо ці зорі з'являються на небі задовго до сходу сонця, коли ще лежить роса і добре косити гречку, овес, горох.
Про це сузір'я існує багато легенд. Одна з них говорить про те, що Оріон - це велетень, мисливець, красень. Ного батьком був бог моря Посейдон. Одного разу, щоб завоювати руку і серце своєї коханої, він почав убивати на острові всіх звірів і покровитель ниця полювання Артеміди, щоб захистити звірів, наслала на Оріона страшного скорпіона, який убив його, ужаливши в п'ятку.
І хоча ми не такі сильні як Оріон, але будемо боротися до кінця і надіємося виграти у «Кассіопеї».
«КАССІОНЕЯ», Наша команда наз. «Кассіонея». Назвали ми її на честь хоча і невеликого, але яскравого сузір'я, його легко відшукати на небі, воно схоже на букву « » або « ». Видно його цілий рік. У древньому міфі розповідається про те, що Кассіонея жінка ефіопського царя Цефея, похвасталася, що вона і її донька Андромеда найяскравіші на світі, красивіші навіть від Орських царівен - нереїди. Морські німфи образились і поскаржилися своєму батькові - богу моря Посейдону. А він наслав на Ефіопів чудовисько - Кита, який мав з'їсти і царську дочку. Але її врятував Персей, який за це заслужив руку Андромеди. Проте Кассіонея не хотіла виконувати свою обіцянку. Тоді Посейдон покарав її, він помістив її на небі в троні який у певний час року перекидався догори дном. Це повинно було навчити Кассіонею скромності і покірності.
І

І хоча ми не претендуємо на звання перших красунь світу, але постараємось довести, що ми кращі і розумніші від хлопців з команди «Оріон».

Питання для 1-х номерів
Якими буквами позначені фізичні величини?

Фізичні величини
Позначення

1
Швидкість хвилі


2
Частота


3
Період


4
Довжина хвилі


5
Індуктивність


6
Ємність


7
Швидкість світла


8
Час


Питання для 2-х номерів.
Написати формулу для розрахунку

1
Довжина хвилі

2
Циклічна частота ЕМ хвиль, яка виникає в коливальному контурі

3
Швидкість хвилі


Питання для 3-х номерів.
Який прилад необхідний для вимірювання:

1
періоду коливань
годинник
2
частоти
частотомір
3
довжини хвилі
лінійка, рулетка
4
часу поширення радіохвиль


Питання для 1-х номерів.
Якими буквами позначені фізичні величини?
Фізичні величини
Позначення

1
Швидкість хвилі


2
Частота


3
Період


4
Довжина хвилі


5
Індуктивність


6
Ємність


7
Швидкість світла


8
Час


Питання для 2-х номерів.
Написати формулу для розрахунку

1
Довжина хвилі

2
Циклічна частота ЕМ хвиль, яка виникає в коливальному контурі

3
Швидкість хвилі


Питання для 3-х номерів.
Який прилад необхідний для вимірювання:
1
періоду коливань
годинник
2
частоти
частотомір
3
довжини хвилі
лінійка, рулетка
4
часу поширення радіохвиль


II. Розминка (на роздуми - 895 хв.)
лампа Ампер
електромагніт плавлення
Оптика
Команди підготували одна одній по 5 запитань.
«ОРІОН»
1.       Джерело світла.
2.        Одиниця сили струму.
3.     Котушка з залізним осерддям в середині.
4.     Перехід речовини з твердого стану у рідкий.
   клапан
5.     Розділ фізики, в якому вивчається світло.
«КАССІОНЕЯ»
a.     Частина двигуна внутрішнього згорання.                                                                                
b.      Прилад для вимірювання напруги.                                                                    вольтметр

     електроліз
c.       Зміна хімічного складу речовини при проходженні через нього
струму.                                     
d.       Зміна положення тіла в просторі відносно інших тіл за проміжок часу.                                                                        Рухом.
e.       Машина, в якій внутрішня енергія палива перетворюється в механічну          двигун                                                                                                       


III. Фізична естафета.
До дошки, розділеної на 3 частини, виходять  учні  з команди. Між ними стоять секунданти, щоб виключити підказки і оцінити правильність відповідей. Максимум можна отримати по 8 балів

Комментариев нет:

Отправить комментарий